Přátelská pomoc.

19. 08. 2018 12:18:35
Čas ze života odkrojil padesát let. Nemám zapotřebí cokoli, jakkoli upravovat, zažil jsem ony i tyto doby a stále mně paměť slouží. Tehdy v roce 1968 jsme si „přátelské gesto“ užívali všemi smysly, jak jen člověk může.

U nás na venkově.

Jenom bych dodal, že jsem se nikdy nenechal manipulovat nikým a ničím, ani teď se nedojímám nad historií, kterou jsem prožíval na vlastní kůži. V noci z 20. na středu 21. Srpna 1968 začala na Ruzyňské letiště v Praze přilétat nákladní letadla se štábem „přátel“ a vojenským materiálem. Také ten den ráno překročili hranice vojenské kolony. A u nás na venkově v Chotěboři? Přátelské podání ruky jsme si samozřejmě s malým zpožděním užívali taky. Sinice byly přecpány vojenskými kolonami a poblíž Havlíčkova Brodu bylo nejvíc rudoarmějců a zmatených polských vojsk.

Z vojenské služby jsem přišel před dvěma lety, proto mně sovětská vojenská technika, přes vážnost cituace, připadala srandovní. Nákladní auta s potrhanými plachtami, radiovozy jako kukaně, cisterny s vodou a cisterny s benzinem rachotící po silnicích řetězy. Zkrátka, zastaralá přepravní technika vypadala, jakoby prošla 2. světovou válkou. Zaprášení rudoarmějci byli veskrze příslušníky asijských národů a chápavého pozorovatele ihned napadlo, že tento první sled byl určen k boji. Ale k boji naštěstí nedošlo. Vojáci se setkávali jenom s občanským vzdorem, což představovali obrácené, nebo odstraněné ukazatele směru a názvů měst. Neviděl jsem, že by někdo unaveným vojákům podal skleničku vody.

Byl to strach.

Jak jsem se již zmínil, tehdy jsem bydlel v Chotěboři a 11. srpna, se nám narodil prvorozený syn. Naši rodiče prožili II. světovou válku. Není divu, že o deset dní později po narození syna a vnuka, nejčastěji skloňovaným slovem byla válka a strach. Z obchodů zmizely trvanlivé potraviny, nedala se koupit ani mouka. V té době jsem byl zaměstnán v havlíčkobrodském Plastimatu a do práce dojížděl na motorce. Až tak jednoduché to však nebylo, protože silnice byly plné vojenských kolon.

Myslím, že to bylo 23. srpna při vyhlášení protestní generální stávky, k níž z výrobní haly ČKD, vyzval XIV. mimořádný sjezd KSČ. V práci se rozkřiklo, že u hlavní silnice směrem na Ždírec nad Doubravou se zastavila malá kolona polských vojáků. „Pojďme se na ně podívat...“ A nápad se stal skutkem. Vykročili jsme k silnici a cestou se přidali i kolegové ze Zetoru. Byli jsme docela odhodlaní, když už z dálky byl vidět skříňový vůz a dva náklaďáky. Vojáci byli dezorientovaní, špinaví a nervózní, když je začalo okukovat asi padesát lidí. Naše „bojová“ akce rychle skončila, protože byli i odhodlaní. Myslím, že by se nerozpakovali použít zbraň.

Život kráčel dál a teď již jistá okupace nemohla změnit, že jsem rád jezdil na houby. Byl počátek září, když jsem zamířil na svá místa. Na motorce jsem jezdíval do lesa mezi Dolní Krupou a Kojetínem. Jenom kousek od místa, kde jsem motorku parkoval, mě zastavila přes silnici závora. Houby tehdy rostli hodně a já se samozřejmě nechtěl vzdát. Slezl jsem z motorky, jenomže z lesa vyskočil ruský voják a místo do lesa, jsem hleděl do hlavně samopalu. Znova jsem si připomněl, co je strach. Bez řečí jsem otočil motorku a upaloval zpět.

Jenomže jsem byl mladý a vzdorovitý. Rozhodl jsem se vrátit do Rozsochatce a les objet z druhé strany. U rybníka jsem odbočil vpravo, vyjíždím na kopec a blížím se k lesu plného hub. Teď mě přepadl opravdový strach. Asi 100 metrů od silnice na louce, byl snad tankový pluk. Tanky, obrněné transportéry, hemžení vojáků v černých kombinézách a pojíždění techniky. Při tom vzteku jsem měl štěstí. Tahle silnice ke Kojetínu byla dál průjezdná. Jenomže na houby mě přešla definitivně chuť. Ani dnes už v těch místech houby nehledám. Určitě mě odradilo, že se tam ještě půl roku po téhle příhodě, povalovaly posrané ruské a polské noviny.

Netřeba se dojímat, ale pamatovat.

V prvém sledu naši zem obsadilo asi 100 000 vojáků, 2 300 tanků a 700 letadel varšavské smlouvy. SSSR, Polska, NDR, Maďarska a Bulharska. Abychom nezapomněli, je velmi důležité! Protože 21. srpna 1968 rozjezdily sovětské tanky naše iluze. Po dalších padesáti letech přišel strach jiný a píše se jiný příběh našich životů. Bohužel, také neslavný.

Autor: Karel Stýblo | neděle 19.8.2018 12:18 | karma článku: 21.18 | přečteno: 475x

Další články blogera

Karel Stýblo

Povídání na neděli.

Tak – ňák mám neodbytný pocit, že rozum se vytrácí jako pára nad hrncem. Laskavý čtenáři, prosím, nezlob se. Dříve jsem rád komunikoval naživo a tvrdil jsem, že i diskuze v hospodě je obohacující.

19.9.2021 v 10:39 | Karma článku: 12.08 | Přečteno: 214 | Diskuse

Další články z rubriky Politika

Jan Bartoň

Přichází nový věk – volíme mezi tragédií a realismem

Pan Václav Vlk starší uveřejnil skvělý komentář k současné mezinárodní situaci pod titulkem Přichází nový věk tragédie. Abychom předešli tragédii, musíme zvolit realismus.

28.3.2024 v 10:00 | Karma článku: 9.42 | Přečteno: 81 | Diskuse

Petr Duchoslav

Ruský břeh Roberta Fica

Jsem proslovenský, dělám vlasteneckou a suverénní politiku, vše jen pro národ. Tak by se stručně dala charakterizovat politika staronového premiéra Roberta Fica. Zní to sice líbivě, ale realita je bohužel jiná.

27.3.2024 v 9:24 | Karma článku: 24.95 | Přečteno: 495 | Diskuse

Petr Štrompf

Utažený kremelský šroub. Stržený závit pak způsobí pohromu

Islamisté vraždící v Moskvě. Mrtví na obou stranách ukrajinské fronty. Represe režimu, žijícího ve strachu o sebe samého. Šrouby stále utahuje a bude je utahovat ještě víc.

26.3.2024 v 17:34 | Karma článku: 18.71 | Přečteno: 463 | Diskuse

Michal Sabó

Rudá záře nad Moskvou aneb mají teroristi právo na soucit?

Útok v Rusku, při němž útočníci v koncertním sále na okraji Moskvy v pátek zabili nejméně 133 lidí a mnoho dalších zranili, nám nastavil zrcadlo. Máme Rusko litovat?

26.3.2024 v 7:13 | Karma článku: 36.52 | Přečteno: 2303 | Diskuse

Bohumír Šimek

Je Babiš bezpečnostní riziko?

Mimořádná schůze sněmovny, tentokrát svolaná vládní pětikoalicí, které přetekl kalich trpělivosti, a která zvažuje riziková chování opozice, a opozice obviňující z bezpečnostního rizika vládu. Kdo má pravdu?

25.3.2024 v 18:15 | Karma článku: 22.86 | Přečteno: 650 | Diskuse
Počet článků 326 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 772
Důchodce s vlastním názorem, jenž si myslí, že na krmení holubů má ještě času dost.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...